Fødevarestyrelsen har været med siden Fuldkornspartnerskabets begyndelse i 2007. Vi har sammen med sundhedsorganisationer, fødevarevirksomheder og detailhandel skabt unikke resultater, som vi ikke havde nået hver for sig. Takket være Fuldkornspartnerskabet er voksne danskeres indtag steget fra 36 g til 82 g i gennemsnit. Men indtaget er ikke jævnt fordelt, så partnerskabet har stadig en vigtig opgave. Derfor arbejder Fuldkornspartnerskabet fortsat på at udvikle fødevarer, der kan få Fuldkornslogoet men også for generelt at få mere fuldkorn i brød- og pastaprodukter og for at få mere fuldkorn ind i vores måltider i f.eks. kantiner og i take-away produkter. Fuldkornslogoet kan sættes på produkter, der indeholder meget fuldkorn, f.eks. rugbrød, hvedebrød, mel, gryn, knækbrød og morgenmadsprodukter. Samtidigt kræver det, at produktet kan overholde Nøglehullets krav til indholdet af fedt, sukker, salt og kostfibre. Der er over 1000 produkter på markedet med Fuldkornslogoet.
Fødevarestyrelsen har været med til at udvikle reglerne for Fuldkornslogoet og kontrollerer også brugen af logoet som del af den løbende mærkningskontrol.
Læs mere
Læs mere om kostrådet ''Spis mad med fuldkorn'' her
Læs mere om Fuldkornslogoet her
Læs mere om Fuldkornspartnerskabet her
Læs mere om Nøglehullet her